Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Mill & Mortar

Mill & Mortar ble etableret 1. februar 2008 etter ett halvt år i tenkeboksen. Fabrikken med produksjon, lager, pakkeri og kontorer ligger i Vedbæk, Danmark.

Bak Mill & Mortar står Iben Büchert. Iben har tidligere jobbet 15 år konsulentbransjen, men har nå gjort hobbyen sin og interesse for mat til sitt levebrød. Iben har lang erfaring som prosjektleder senest hos Quartz Strategy Consulting, hvor hun var en av stifterne.

Om bakgrunnen for at å lage Mill & Mortar sier hun følgende: ”Jeg har alltid interessert meg for både de kreative og forretningsmessige aspektene av mat og Mill & Mortar er en drøm, som blir til virkelighet. Jeg trengte virkelig å komme ut av den dresskledde og powerpoint-presentasjonenes verden for å jobbe med ordentlige produkter. Men det er mange mine erfaringer med en virksomhets faser med oppstart og vekst som kommer meg tilgode nå. Før skulle jeg ta imot andres baller i luften, men nå både kaster og tar jeg imot mine egne”.

Formålet med Mill & Mortar er i sin enkelthet å fortelle den gode historien om krydderne og å gi deg lysten og råvarene til å krydre maten din. Vi velger våre krydder etter et prinsipp som vi kaller ”Product of Origin”, og det betyr at vi går etter:

1. Krydder av årets innhøsting, som ligner, dufter og smaker som da de ble høstet

2. Krydder med en opprinnelse. Vi ved hvor, når og hvordan de er dyrket og høstet. Og vi vet at det har skjedd på en måte som gjør at jordens ressurser ikke pines til skade for mennesker, dyr eller andre økosystemer

3. Unike produkter som kan fortelle en historie om mennesker som arbeider for å skape noe unikt. 

Men kvalitet er også at forbrukeren blir veiledet i og inspireret til at bruke råvarene, og at produktet passer til vår livsstil i uttrykket og ser godt ut på køkkenhylla

HVORFOR KRYDDER?

For et par år siden satt Mill & Mortars stifter, Iben, på en Michelin-merket restaurant i København. En svært god suppe var pyntet med en dusk kjørvel, som var i sesong på det tidspunkt. Denne dusken med kjørvel glemte hun aldri for den smakte absolutt ingenting! Kanskje litt gress, men den hadde absolutt ingenting med kjørvel å gjøre. ”Er det kokken som ikke kan kjøpe det inn eller er det fordi det ikke er muligt å kjøpe kjørvel som smaker noe?”.

Spørsmålet er fortsatt ubesvart, men det var et eller annet sted der idéen til Mill & Mortar begynte å ta form. For hvem har vel ikke kjøpt en krukke med dill som ikke smaker noe, eller et glass karri som man må bruke en halv boks av for å få litt smak på sausen?

For maten SKAL smake noe, og dette blir bare viktigere og viktigere.

Spesielt nå i disse dager hvor sukker og fett, som er viktige naturlige smaksforsterkere, har blitt fy-fy og hvor fløtesaus, rømme og gode desserter ikke lengre har noen plass i vårt sunne liv. Derfor er det viktig at krydder kommer inn som forsterker i det fett- og sukkerfattige kosthold.

Men de fleste krydderne i butikkhyllene har ingen fortid. Vi vet ikke hvor de er fra, når de er høstet, hvordan og hva som har skjedd med dem siden de ble plukket fra treet eller buskene. Selv om de ikke har noen fortid så har de til gjengjeld en meget lang fremtid med en holdbarhetsdato mange år frem i tid, og kanskje enda noen ekstra år bak i kjøkkenskapet.

Mange har glemt hvordan ordentlig krydder ser ut, og hvordan det får det beste frem i maten. Dette tar Mill & Mortar et oppgjør med!

Les mer på: http://millmortar.com/